Чи можна лікувати зуби вагітним

Чому вагітні часто потребують лікування зубів?

При нормальному перебігу вагітності карієс зубів зустрічається у 91,4% майбутніх мам, а захворювання пародонту у 90%.

Вагітні жінки відносяться до групи високого ризику стоматологічних захворювань. Це зумовлено низкою причин:

1. Перебудова гормонального фону. Внаслідок гормональних змін погіршується кровопостачання у слизових оболонках, що провокує виникнення пародонтиту.
  2. Зміна кальцієвого обміну. У першому триместрі в результаті раннього токсикозу мама втрачає кальцій з рвотою і недоотримує його з їжею через зниження апетиту. У третьому триместрі йде активне звапніння скелета майбутнього малюка. При нестачі кальцію в крові мінерал забирається із власних кісток матері. Першими внаслідок цього процесу страждають зуби.
  3. Зниження захисних властивостей слини. Під час вагітності змінюється робота слинних залоз. У нормі зубна емаль зміцнюється завдяки дії кальцію та фосфатів, що входять до складу слини. Але в майбутніх мам слина втрачає свою здатність до ремінералізації. Рh слини знижується, у порожнині рота порушується кислотно-лужний баланс, а отже, створюються сприятливі умови для агресивної течії карієсу.
  4. Загострення хронічних захворювань шлунково-кишкового тракту. Вагітність спричиняє загострення ГЕРХ, гастриту, дуоденіту, ентериту, коліту, що, у свою чергу, може призводити до підвищення кислотності слини та порушення всмоктування кальцію.
  5. Ослаблення імунітету. У зв’язку з чим відбувається інтенсивне розмноження мікроорганізмів у ротовій порожнині.
  6. Зміни у раціоні харчування. Часті перекушування без підтримки ретельної гігієни ротової порожнини сприяють утворенню карієсу зубів.
  7. Наслідки токсикозу. В результаті блювання розвивається сухість і підвищена кислотність у роті, що є сприятливим середовищем для розвитку карієсогенних бактерій.

Цікавий факт! Майбутнім мамам рекомендують не чистити зуби відразу після рвоти, тому що при цьому зуби піддаються агресивному впливу шлункових кислот. Натомість спочатку слід прополоскати рот розбавленим розчином соди (1 склянка води + 1 чайна ложка харчової соди), щоб нейтралізувати кислоту.

photo_2024-05-17_07-03-03

Чи можна вагітним лікувати зуби?

Лікувати зуби під час вагітності не лише можна, а й потрібно!

Карієс – це джерело хронічної інфекції, яка може передатися плоду внутрішньоутробно. Також пародонтит є фактором ризику виникнення таких важких ускладнень вагітності, як передчасні пологи, народження маловагових дітей, прееклампсія та еклампсія.

На думку Американської стоматологічної асоціації та Американського коледжу акушерів і гінекологів (ACOG), догляд за ротовою порожниною, у тому числі лікування зубів з використанням місцевих анестетиків, безпечні на будь-якому терміні вагітності. Більше того, відстрочення екстрених процедур типу видалення, протезування кореневих каналів або реставрації зубів, може призвести до більш складних проблем у майбутньому.

Перед тим як розпочати лікування у стоматолога, майбутнім мамам слід звернутися до акушера-гінеколога для уточнення наступних питань:

• коли плануються пологи?
  • чи має ця вагітність високі ризики ускладнень?
  • чи є спеціальні протипоказання до проведення маніпуляцій?
  • чи існує рекомендовані ліки для знеболювання?

Зверніть увагу! Планові маніпуляції, такі як відбілювання зубів та інші косметичні процедури, рекомендують стоматологи відкласти на післяпологовий період.

Лікування зубів при вагітності в різні терміни

Лікування зубів у першому триместрі

Багатьох в принципі цікавить питання, чи можна лікувати зуби вагітним у першому триместрі? Адже в цей час відбувається закладка основних органів та систем малюка, і всім відомо, що потрібно звести до мінімуму вплив будь-яких зовнішніх факторів.

Майбутні мами можуть бути спокійними. Лікування зубів у першому триместрі безпечне. Але незважаючи на наявність переконливих доказів щодо безпеки стоматологічних маніпуляцій, у першому триместрі рекомендують обмежитися гігієнічними процедурами. У ході проведених досліджень колективом вітчизняних авторів було встановлено, що частота розвитку викиднів при стоматологічних втручаннях у першому триместрі становила в середньому 6–9%, тоді як у другому – 2–6%. Безумовно, це пов’язано не тільки з тяжкістю лікування зубів, але і з рядом факторів, що привертають, таких як:
обтяжений акушерсько-гінекологічний анамнез;
загострення хронічних захворювань;
виражений токсикоз;
використання препаратів, що проникають через плацентарний бар’єр;
особливості емоційного статусу жінки.

Лікування зубів у другому триместрі

Другий триместр – це найсприятливіший період для лікування зубів. Оптимальні терміни варіюють між 15-м та 22-м тижнями вагітності. У цей час вже завершено органогенез плоду, сформовано плаценту, функціонує фетоплацентарний кровообіг, а також покращено показники імунологічного статусу матері.

Лікування зубів у третьому триместрі

Виконання стоматологічних процедур у третьому триместрі ускладнюється тим, що майбутнім мамам важко лежати на спині протягом тривалого часу. До того ж, якщо лікування зубів на 7, 8, 9 місяцях вагітності може зачекати, то стоматологи частіше вважають за краще відкласти його до закінчення вагітності, щоб уникнути ризику передчасних пологів.

Зверніть увагу! Стоматологічна допомога за екстреними показаннями надається на будь-якому терміні вагітності.

Детальніше про анестезію при лікуванні зубів вагітним жінкам

Незалежно від триместру лікування зубів має бути безболісним, з використанням сучасних місцевих анестетиків, психологічних способів корекції емоційного стану, а за показаннями – і премедикації.

Важливо зрозуміти, що вагітним можна лікувати зуби із знеболюючим уколом. Безумовно, якщо потрібна стоматологічна операція, кількість анестезії, що вводиться, повинна бути якомога меншою, але все ж таки достатньою для того, щоб жінка почувала себе комфортно. Якщо майбутня мама відчуває біль, вона має попросити додаткове знеболювання. Коли вагітна не відчуває дискомфорту під час лікування, знижується рівень стресу для неї та для дитини та анестезія проходить легше.

При короткочасних втручаннях рекомендують використовувати препарати на основі 3% мепівакаїну без вазоконстриктора, але оптимальним місцевим анестетиком, що забезпечує ефективне та безпечне знеболювання у вагітних, є 4% артикаїн з епінефрином 1:200000.

beremennost-2
Сучасні пломбувальні матеріали, світло поляризаційної лампи безпечні для жінки та дитини. Лікування карієсу проводиться із дотриманням загальних протоколів.
Майбутнім мамам категорично протипоказане лікування зубів під загальною анестезією та седацією. Закис азоту класифікується як ліки високої групи ризику при вагітності, а отже, може негативно вплинути на стан плода.
Також у стоматологічних клініках заборонено проводити відбілювання та чищення зубів для зняття твердих відкладень із застосуванням агресивних абразивів.
Іноді для надання кваліфікованої допомоги необхідний рентген зубів. Ще один страх майбутніх мам: а чи можна? За даними American College of Radiology (2013), жоден із сучасних рентгенівських апаратів не має такої сили, щоб спричинити негативні наслідки у розвитку плоду. Застосування рентгену під час вагітності вважається безпечним на будь-якому терміні, коли використовується спеціальний фартух для захисту черевної порожнини та щитовидної залози. Якщо рентген зубів при вагітності показав, що на цьому етапі немає нічого серйозного, то процедури лікування зубів можна перенести на період після народження дитини. В інших випадках необхідно обов’язково розпочинати лікування, а в особливо критичних випадках і видалення зубів.

Хірургічна стоматологія під час вагітності

Як правило, видалення зубів під час вагітності проводять у разі гострого болю. Якщо видалення необхідне плановому порядку, його відкладають другого триместр.

Існують протипоказання для хірургічних процедур при вагітності, але жодна з них не є абсолютною.

Якщо виникла потреба у видаленні зуба, лікар-стоматолог виконає цю процедуру з особливою тактикою. Ми вже з’ясували, що для анестезії існують безпечні препарати, які не проникають через плацентарний бар’єр і не шкодять: ні для жінки, ні для майбутнього малюка. Однак з більш складними хірургічними операціями (наприклад, видалення «зубів мудрості») за відсутності на те гострих показань все ж таки варто почекати до кінця вагітності.