Чи можна видаляти зуби вагітним

Будь-яке хірургічне втручання під час вагітності небажане, тому розумно привести в порядок зуби і ясна ще на етапі її планування. Однак ніхто не застрахований від раптового розвитку захворювань, особливо в цей непростий період, коли організм жінки перебудовується, а всі його резерви спрямовуються на формування та благополучне виношування плоду.

На жаль, далеко не завжди майбутнім мамам вдається виносити дитину без шкоди для власної посмішки. Дуже часто виникає необхідність відвідування стоматолога для лікування, а іноді – і показання до видалення зуба під час вагітності.

Причини погіршення стану зубів та ясен при вагітності

Вагітність – дуже серйозне, хоч і природне випробування для організму жінки. У вагітних повністю змінюється гормональний фон і значно знижується імунітет, що необхідно для виношування плода, інакше організм його просто відторгне, як щось чужорідне.

Через зниження імунітету загострюються хронічні хвороби та маніфестують нові захворювання, яких не було раніше. У той же час плід потребує великої кількості «будівельних матеріалів» для формування власних органів і систем.

Як основні причини, що погіршують стан зубів при вагітності і здатні призвести до необхідності їх видалення, можна назвати:

• дефіцит мікроелементів (переважно кальцію) або проблеми з їх засвоєнням;
  • зміна кислотно-лужного складу слини;
  • погіршення стану ясен (кровоточивість, запалення);
  • зміна харчових переваг, велика кількість борошняного;
  • недостатня гігієна ротової порожнини;
  • загострення хронічних захворювань, негативно позначаються на стані всього організму (зокрема, органів ротової порожнини) і натомість зниження імунітету.

Негативні процеси, які в тієї ж жінки у звичайному стані були б нейтралізовані імунною системою, при вагітності можуть призвести до серйозніших наслідків.

photo_2024-05-17_06-38-29-min

Особливості видалення зубів під час вагітності

Основний принцип медицини, сформульований ще Гіппократом – “не нашкодь”, тому стоматолог візьметься “рвати” зуби при вагітності тільки в тому випадку, коли без цього ніяк не обійтися. Тобто, якщо користь організму матері багаторазово перевищує ризики для плода.

Тож на питання, чи можна вагітним видаляти зуби, сучасна стоматологія відповідає стверджувально, але з певними застереженнями. Видалення зубів під час вагітності проводиться тільки за екстреними показаннями, а планова хірургія (при корекції прикусу, імплантації тощо) відкладається на післяпологовий період.

Перерахуємо основні клінічні ситуації, коли видалення зуба при вагітності обов’язково:

• серйозна травма зуба, за якої його неможливо зберегти;
  • періодонтит у стадії загострення разом із ризиком, який може викликати його лікування в даний момент;
  • велика гранульома або кіста за наявності больового синдрому та неможливості терапевтичного лікування;
  • карієс кореня;
  • абсцес, причиною якого є хворий зуб;
  • періостит.

Тому якщо потрібно вирвати зуб при вагітності для того, щоб запобігти поширенню інфекції і позбавити жінку сильного вимотливого болю, втручання проводиться. А от якщо на перший план виходить естетична складова чи планова стоматологія, видалення відкладається та проводиться у плановому порядку після пологів.

В який період краще видалити зуб при вагітності?

На питання, чи виривають зуби при вагітності, ми вже відповіли, залишається з’ясувати, коли це краще зробити.

Весь термін вагітності поділяють на три періоди (триместри), по три місяці кожен. Кожен з них має особливості, що впливають не тільки на вибір оптимальної тактики, але і на можливість лікування, в тому числі, і стоматологічного.

Розглянемо перебіг вагітності по триместрах і з’ясуємо, коли вагітним жінкам можна рвати зуби, а коли лікарі воліють по можливості утриматися від хірургічного втручання.

I триместр

Перші місяці вважаються найважливішими у розвитку вагітності: переважна більшість мимовільних абортів (викиднів) припадає на цей період. На жаль, їх причиною можуть стати і медичні втручання, у тому числі хірургічні.

У цей час відбувається формування основних органів прокуратури та систем плода, а плацента ще заможна щодо захисту його від зовнішніх впливів. Навіть досить нешкідливі препарати здатні надати тератогенний (ушкоджуючий) вплив на розвиток плода і призвести до серйозної патології, а хірургічне втручання без них неможливе. Тому лікарі використовують можливості консервативного лікування щонайбільше, щоб відтягнути, якщо це можливо, термін операції до другого триместру.

II триместр

Другий триместр – спокійніший період, при якому терапевтичне лікування та видалення зубів при вагітності максимально безпечне. Плід вже добре сформований, плацента виконує свою захисну функцію, що зводить вплив тератогенних факторів до мінімуму.

Це означає, що правильно підібрані анестетики для плода практично нешкідливі, оскільки вони не проникають крізь гематоенцефалічний бар’єр. Мати, природно, може відчувати якийсь стрес (навіть у звичайному стані при хірургічному втручанні це практично неминуче), але це не критично. Головне – правильний настрій жінки та розуміння, що процедура необхідна не лише для її здоров’я, а й для майбутньої дитини.

III триместр

У третьому триместрі знову настає період обмежень, причому чим ближче до заповітного дня, тим жорсткіше. Дитина вже фактично сформована і готова до появи на світ, а плацента виконала свою основну функцію і вичерпалася. Вплив різних медичних препаратів тепер може спровокувати передчасні пологи, як і стрес матері.

Тому в цей період лікарі наскільки можна знову лікують майбутніх мам переважно консервативно, відкладаючи хірургічні процедури на післяпологовий період.

Якщо ж виникає крайня необхідність у хірургічному втручанні (у тому числі і у видаленні зуба), її проводять за будь-якого терміну вагітності.

Та разом з тим, щоб зберегти здоров’я зубів під час вагітності можна і треба ходити до стоматолога на професійну гігієну в другому та третьому триместрах вагітності.

b0c2c5

Чи можна вагітним видаляти зуби мудрості?

Видалення “вісімок” – окрема тема в хірургічній стоматології. Так звані “зуби мудрості” бувають простими – з точки зору видалення, складними (коли потрібно поділ коренів), частково або повністю ретенованими (не прорізані) і дистоповані (неправильно розташованими). Найскладніший варіант – це одночасно ретенований та дистопований.

Перші два варіанти: видалення просте або складне правильно розташованої вісімки, що повністю виросла. Такі зуби мудрості видаляють при вагітності за показаннями, як і інші зуби: якщо можна почекати, то в другому триместрі, а якщо ситуація екстрена, то за будь-якого терміну, але практично завжди в стаціонарних умовах.

Зуби мудрості частково ретеновані та дистоповані іноді доводиться видаляти при вагітності через запалення. Хірург оцінює ситуацію, ризики, можливість та необхідність проведення видалення. Якщо воно необхідне, пацієнтку направляють до стаціонару.

Повністю ретеновані дистоповані зуби мудрості зазвичай не видаляють вагітним. Такі вісімки найчастіше заважають при виправленні прикусу, тобто в плановому порядку. А значить із цим можна почекати.

У будь-якому випадку, вагітним можна видаляти зуби мудрості лише за екстреними показаннями. Кожен випадок у індивідуальному порядку.