Як чистити зуби дитині до 1 року

За даними Всесвітньої Організації Охорони Здоров’я, карієс – це найпоширеніше хронічне захворювання у світі. До нього схильні всі – від народження та протягом усього життя. Як уберегти дитину від карієсу та привити їй здорову звичку стежити за зубами? Про це далі в статті.

Профілактика карієсу

Дитина заражається каріозними мікробами від людей, з якими перебуває у тісному контакті (насамперед, батьки, бабусі, дідусі тощо). Тому важливо стежити за тим, щоб в оточенні немовляти були люди із санованою ротовою порожниною (тобто з вилікованими зубами).

Також неприпустимо облизування пустушки мамою (наприклад, якщо соска впала), не можна куштувати їжу дитини, а потім цією ж ложкою годувати її, намагайтеся зайвий раз не цілувати ручки немовляти, тому що потім часто діти тягнуть свої руки в рот.

Серйозним фактором ризику раннього дитячого карієсу є нічні годування. Причому неважливо – це буде грудне молоко або суміші/кефіри/компоти/соки. Будь-які вуглеводи – це прекрасне живильне середовище для мікробів, що викликають карієс. А вночі емаль зубів особливо вразлива – через фізіологічне зниження вироблення слини в нічний час корисні мінерали миттєво вимиваються з емалі під впливом кислоти, що виробляється патогенними бактеріями у процесі своєї життєдіяльності. Тому у віці після 1 року нічні годування краще припинити або, якщо йдеться про грудне вигодовування, звести їх до мінімуму (не більше ніж 3 рази за ніч).
Спадковий фактор, вади розвитку.

Як і коли чистити зубки дитині до 1 року

До появи перших зубів зазвичай минає 6-10 місяців. Гігієна рота в цей час така ж важлива, як і після прорізування, оскільки впливає на формування міцного місцевого імунітету та прикус зубів у майбутньому. Батькам у цей період варто звернути увагу на три речі в арсеналі по догляду за порожниною рота немовляти: правильні соски-пустушки, серветки для чищення з ксилітом та гель для полегшення прорізування.

Ортодонтичні соски

Якщо ви користуєтеся сосками-пустушками, по-перше, вони повинні бути ортодонтичними, а по-друге, робіть це до 6 місяців, коли починають різатися перші зубки. Після шести місяців соска може негативно вплинути на формування прикусу.

Відмова від сосок до 8-9 місяців формує правильний прикус і допомагає розвитку щелепи. За дослідженнями зубощелепних аномалій більше половини скарг на неправильний прикус надходить у період раннього змішаного прикусу (6-9 років), але формування становища зубів починається саме в дитинстві. Батьки дітей, які брали участь у дослідженні, вказували на нахил верхніх різців внаслідок шкідливої звички сосання соски та пальців. До того ж саме в цьому віці смоктальний рефлекс змінюється жувальним, тому відвикнути від пустушки дитині буде психологічно простіше.

Серветки з ксилітом

Допоки у дитини не з’явилися перші зубки, рекомендується користуватися гігієнічними серветками з ксилітом. Вони підтримують нормальний рівень pH та знижують кислотність у порожнині рота. Це важливо, оскільки через підвищений рівень кислотності в роті виникає сприятливе середовище для розмноження багатьох бактерій. Для використання оберніть серветку навколо пальця та очистіть поверхню ротової порожнини: ясна, язик та зуби.

854b4

Гелі для полегшення прорізування

При прорізуванні у дитини може піднятися температура і початися кашель від слини, що постійно набігає. Щоб не прийняти ці симптоми за ГРВІ чи інше захворювання, зверніть увагу на такі ознаки:

• ясна червоніють, а в місцях прорізування стають білі;
  • рясно тече слина;
  • немовля тягне до рота руки та іграшки, щоб вгамувати свербіж;
  • малюк кидає їжу, не наїдається чи переїдає, через що виникає розлад шлунка.

Щоб полегшити прорізування, спробуйте масажувати ясна силіконовим напальчником або дайте дитині спеціальний прорізувач. А якщо місцевий масаж не допомагає, спробуйте особливі гелі. Вони поєднуються з прорізувачами та напальчниками, а також знімають запалення. До складу таких гелів входять лише нешкідливі компоненти рослинного походження.

Перша зубна щітка для дитини

З появою перших зубків необхідно обзавестися щіткою та пастою. Які ж критерії вибору дитячої зубної щітки? Вона повинна мати маленьку “головку”, густу м’яку коротку підстрижену рівну щетину, зручну ручку (можливо, з силіконовими вставками), ну і, звичайно, яскравий дизайн.

Цим параметрам відповідає зубна щітка CuraKid від Curaprox (рекомендований вік 0-4 роки) – це не реклама, а щира рекомендація якісної, перевіреної часом європейської продукції. Як додаткова щітка (для очищення приясневих областей, бугристих складчастих поверхонь бічних зубів) ідеально використовувати монопучкову зубну щітку Curaprox Single 1006.

Змінювати зубну щітку потрібно кожні 3 місяці, а також після перенесених ГРВІ та інших інфекційних захворювань. Зберігати дитячу зубну щітку потрібно окремо від дорослих зубних щіток.

Як вибрати зубну пасту для малюка

Що ж до вибору зубної пасти, то хотілося б відразу наголосити, що її повинен призначити дитячий стоматолог після очного огляду. На вибір пасти впливають стан емалі зубів, район проживання дитини (а саме кількість фторидів у питній воді), режим харчування, смакові пристрасті малюка і т.д.

Звертайте увагу на рекомендації виробників – дитяча зубна паста має підбиратися за віком. Немовлятам краще використовувати гелеві форми, і, безумовно, важливий склад: зубна паста для найменших не повинна містити лаурил сульфат (піноутворювач), парабени та інші токсичні добавки.

Чи буде ваша паста фторид-змістовною або безфтористою – вирішить ваш лікар. Дуже добре, якщо у складі дитячої пасти буде ксиліт (натуральний підсолоджувач, що знижує в порожнині рота кількість найзлісніших “каріозних монстрів” – стрептококів). У концентрації 10% і вище ксиліт боротиметься зі збудниками карієсу максимально самовіддано.

В даний час одними з найефективніших зубних зубних паст є: Brush Baby (0-3), Montcarrote, Curaprox Enzycal 950 ppm, Biorepair, Apadent. При проковтуванні ці пасти безпечні, тим більше рекомендується використовувати зовсім невелику кількість пасти – з рисове зернятко.

При щільному положенні зубів для щоденної гігієни необхідно використовувати ще зубну нитку для очищення міжзубних проміжків. Для цього краще зробити вибір на користь об’ємних зубних ниток, наприклад, SuperFloss. Тоді ви зможете ніжно, але якісно видаляти залишки їжі з бічних стінок зубів, запобігаючи розвитку “прихованих” каріозних порожнин між зубами.