Як правильно чистити зуби: інструкція

Всім відомо, що зуби потрібно чистити двічі на день. На перший погляд у цьому немає нічого складного. Але на практиці деякі або нехтують щоденним ритуалом, або роблять це неправильно. Давайте розглянемо як правильно чистити зуби, скільки разів на день і які зубні пасти та щітки для цього використовувати.

Як часто треба чистити зуби

Зуби чистять двічі на день – вранці та ввечері перед сном. Це стандартна рекомендація від стоматологів, але практично жорстких обмежень немає. За бажанням почистити їх можна, наприклад, після обіду. Додаткова процедура може знадобитися тим, хто має брекети або інші ортодонтичні пристосування. Загалом необхідність почистити зуби – відчуття суб’єктивне, але на регулярність процедури, за словами стоматологів, також впливають:

• кількість нальоту в ротовій порожнині;
  • час останнього прийому їжі;
  • якість їжі, особливо солодкі продукти;
  • шкідливі звички, такі як куріння, алкоголь та переїдання;
  • стан зубів, схильність до розвитку карієсу;
  • наявність брекетів, мостів та інші стоматологічні втручання.

Стоматологи рекомендують чистити зуби протягом двох хвилин. Доведено, що ефективність видалення зубного нальоту безпосередньо пов’язана із тривалістю гігієнічної процедури. Наприклад, в одному дослідженні чистка протягом трьох хвилин видаляла на 55% більше нальоту, ніж 30-секундні маніпуляції.

Також, за порадою стоматологів, для підтримки чистоти зубів та порожнини рота необхідно протягом дня користуватися зубочистками, спеціальним ополіскувачем, йоржиками, зубною ниткою, іригатором та взяти за правило регулярні огляди у стоматології під мікроскопом, в окремих випадках з рентгеном.

Що буде, якщо не чистити зуби

Після їжі у роті залишаються частинки їжі, що утворюють наліт. Це липка та безбарвна плівка – ідеальне середовище для розмноження бактерій. Згодом наліт мінералізується і стає зубним каменем. Видалити його самостійно не вдасться. Для цього знадобиться професійне чищення.

Тривалий контакт зубів із нальотом запускає розпад емалі. У процесі бактеріального метаболізму цукрів утворюється кислота, яка розчиняє захисне покриття зубів. Так починається карієс – найбільш поширене неінфекційне захворювання у всьому світі, за даними ВООЗ. Ранні стадії часто протікають безсимптомно, але згодом людина помічає чорну крапку на зубі (дірку). Без лікування карієс прогресує і може поширитись на внутрішні частини зуба та призводити до абсцесу.

Карієс – не єдине стоматологічне захворювання, до якого призводить порушення гігієни рота. Якщо не чистити зуби, то людина також ризикує отримати:

• гінгівіт. Почервоніння ясен та їх кровоточивість;
  • стоматит. Запалення слизових порожнини рота з характерними хворобливими виразками на слизових та язиці;
  • пародонтит. Результат запущеного гінгівіту, при якому уражаються глибші шари тканин з подальшим розхитуванням зубів;
  • повне руйнування зубів. Постійне запалення ясен призводить до дистрофії кісткової тканини – опори зубів, через що вони випадають;
  • неприємний запах з рота та інші хронічні захворювання, пов’язані з поганим станом зубів.

Чим можна чистити зуби

У стоматології є різні засоби для чищення зубів. Вибір залежить як від особистих переваг, так і стану порожнини рота і наявності прямих показань. Ось основні з них:
Ручна зубна щітка. Найпоширеніший інструмент для очищення зубів. Щітки поділяються за рівнем жорсткості щетини: від м’яких до твердих.
Електрична зубна щітка. Складається з ручки та головки із щетиною, яка обертається самостійно. Такі щітки в рази краще справляються з зубним нальотом. Залежно від моделі швидкість обертання голівки різниться.
Ультразвукова зубна щітка. Різновид електричної зубної щітки, яка додатково генерує ультразвук, що видаляє невидимий зубний наліт. Більшість домашніх ультразвукових щіток працюють на терапевтичній частоті.
Іригатор. Це спеціальний пристрій, у якому використовується потік пульсуючої води під високим тиском. За допомогою насадок рідину тонким струменем направляють до ротових ділянок, до яких неможливо дістатися зубною щіткою. Іригатор зручний, наприклад, якщо встановлені брекети.
Зубна нитка. Це тонка та міцна нитка, найчастіше з нейлону, яка дозволяє чистити міжзубний простір і її зручно носити з собою. Продається мотками у компактних боксах. Додатково нитку просочують воском, ароматизаторами та антибактеріальними складами.
Йоржики для зубів. Зовні нагадують ті ж йоржики, що використовують, наприклад, для миття посуду. На одному кінці ручки закріплено щетинки. Йоржики для зубів бувають з м’яким та жорстким ворсом, пластикові чи металеві. Вони допомагають видалити залишки їж в зубних проміжках.
Зубочистки. Тонкі дерев’яні палички загострені з двох кінців. Підходять для видалення частинок їжі між зубів та з жувальної поверхні.
Ополіскувачі. Це спеціальні рідини для додаткового догляду за ротовою порожниною. Повноцінне чищення вони не замінюють. Основна функція більшості з них – освіжити дихання. Але деякі види, наприклад, з фтором, допомагають захищати зуби від руйнівної для емалі кислоти та заспокоїти запалені ясна.

Як правильно чистити зуби від нальоту: десять кроків

Перед тим як чистити зуби, переконайтеся, що зубна щітка не зношена – щетинки рівні, стоять вертикально і не дряпаються. Вивчіть склад пасти: найкращий вибір для дорослих — із вмістом фтору. При необхідності підготуйте додаткові засоби для догляду: іригатор, ополіскувач та йоржики. Після починайте процедуру, дотримуючись наступної послідовності.

1. Підготуйте зубну щітку. Змочіть голівку із щетинками у теплій проточній воді. Так ви не тільки змиєте пил чи інший наліт зі щітки, але й зробите чищення більш комфортним. Вологі щетинки менше травмують зуби.
  2. Видавіть зубну пасту. Для одного чищення досить невеликої кількості. Приблизно з горошину. В іншому випадку ви можете проковтнути надлишки або доведеться постійно спльовувати зайву піну.
  3. Почніть із зовнішнього боку. М’якими рухами, що підмітають від ясен до краю зуба, пройдіть всі ділянки зверху і знизу. Слідкуйте, щоб щетинки розташовувалися під кутом 45 градусів. Проводьте від 12 до 15 секунд у кожному місці.
  4. Очистіть із внутрішньої сторони. Для очищення нахиліть щітку вертикально і зробіть кілька рухів вгору-вниз. Аналогічно обробіть усі зуби від далеких до різців.
  5. Пройдіться по жувальними поверхнями. Використовуючи короткі рухи вперед і назад, почніть чистити із зубів, якими ви жуєте їжу. Приділіть час заднім та важкодоступним зубам.
  6. Почистіть язик. Акуратно поводіть по язику ворсинками щітки. Не натискайте занадто сильно, щоб не пошкодити м’яку тканину. Чищення язика позбавить бактерій і допоможе усунути неприємний запах з рота. Також можна використовувати скребок для язика.
  7. Прополощіть рот. Використовуйте теплу воду з-під крана або заздалегідь приготовлену у склянці кімнатної температури. Деякі фахівці радять трохи потримати пасту на зубах, щоби фтор краще спрацював, і тільки потім полоскати. Відпочиваючи в іншій країні, особливо зі спекотним кліматом (і там, де немає впевненості в якості водопроводу), використовуйте для полоскання бутильовану воду, щоб уникнути непотрібних інфекцій ротової порожнини.
  8. Промийте зубну щітку. Потримайте голівку із щетиною під струменем води, щоб змити залишки пасти та бактерії. Струсіть надлишки вологи і помістіть щітку в місце, де вона швидко висохне.
  9. Використовуйте додатковий догляд. При необхідності почистіть міжзубний простір іригатором, ниткою або йоржиком.
  10. Візьміть паузу. Утримайтеся від їди на деякий час. Так фтор та інші речовини в пасті матимуть максимальний очищающий ефект.

Зубні щітки бувають трьох типів: м’які, середні та жорсткі. М’які нейлонові щетинки — найбезпечніший вибір для тих, хто має чутливі ясна, або для дітей. Середні та жорсткі щетинки можуть пошкодити ясна та емаль, особливо якщо при чищенні докладати значного зусилля. Вибираючи щітку, зверніть увагу на довжину ручки. Вона має бути зручною і достатньою для того, щоб дотягнутися до найдальших зубів — великих корінних. Для дорослих розмір голівки із щетинками краще підбирати не менше 30 мм завдовжки та 11 мм завширшки.

Стоматологи радять оновлювати зубну щітку кожні три місяці. Якщо було якесь захворювання ротової порожнини або хірургічне втручання, то змінити щітку доведеться раніше. Регулярно оглядайте щетину. Якщо вона деформувалася, пом’ялася або стала надто гострою, потрібна заміна.

Є два види зубних паст – лікувальні та гігієнічні. Це багатокомпонентні продукти, що містять абразивні, зволожуючі, антибактеріальні та інші лікувально-профілактичні добавки. Для дітей та дорослих склад відрізняється.

У молодшому віці (приблизно три роки) стоматологи радять використовувати пасти без фтору. Для дорослих, навпаки, цей елемент є основним. Доведено, що регулярне застосування фторвмісних паст є основним засобом зниження ризику та тяжкості карієсу. Середній вміст фтору в пасті має становити щонайменше 1000 ppm.

Гігієнічні пасти призначені для профілактики різних захворювань ротової порожнини, вони підходять для щоденного чищення. Лікувальні пасти використовують за показаннями, наприклад, після хірургічних втручань.
У нашій клініці, стоматолог може індивідуально підібрати для вас всі засоби догляду за зубами.